Archiwum wrzesień 2015


wrz 28 2015 Obsługa pojazdów w systemie Flota-Online...
Komentarze: 0

Domyślnie w systemie monitoringu pojazdów na liście pojazdów wyświetlają się wszystkie pojazdy. Za pomocą pola 'Szukaj' nad listą można odfiltrować konkretny pojazd, wpisując jego nazwę lub wyświetlić jedną ze zdefiniowanych grup monitorowanych pojazdów wybierając ją z rozwijanej listy.

Po kliknięciu na liście pojazdów na konkretny pojazd, system pokazuje na mapie jego bieżącą lokalizację.
Grupy pojazdów można stworzyć samodzielnie w zakładce 'Opcje'.

Lista pojazdów - składa się z czterech kolumn:

W pierwszej kolumnie pokazana jest flaga państwa, w którym aktualnie przebywa dany pojazd. Druga kolumna to nazwa monitorowanego obiektu. W kolumnie 'Stan' wyświetla się aktualna prędkość pojazdu lub jedna z ikonek: parkingu - oznaczająca, że pojazd znajduje się na postoju lub ikonka alarmu - symbolizująca wystąpienie alarmu nieprawidłowej pracy pojazdu. W ostatniej kolumnie wyświetlane są ikony dla pojazdów, które posiadają komunikację z kierowcą.

Na liście można również wyświetlić dokładną lokalizację pojazdów (symbol państwa, w którym aktualnie znajduje się pojazd, miasto i ulicę). W tym celu na liście pojazdów należy wcisnąć ikonę strzałki.
Jeżeli symbol państwa, miasto i ulica wyświetlają się na czarno, to oznacza, że system pokazuje nam aktualną pozycję pojazdu. Jeżeli kolor jest szary, oznacza to, że system wyświetla ostatnią znaną (zarejestrowaną) pozycję.

Szczegóły dotyczące pojazdu
Po kliknięciu na danym pojeździe na liście, wyświetla się widok szczegółów dostępnych dla tego pojazdu. Przedstawiane są następujące informacje:

ostatni pomiar - data i godzina ostatniego pakietu danych przesłanego przez pojazd; pokaż trasę - system pokazuje trasę danego pojazdu w wybranym czasie; satelity - ilość satelitów, z których korzysta odbiornik GPS; sygnał GSM - poziom sygnału GSM w skali od 0 (brak zasięgu) do 5 (najsilniejszy sygnał); śledź obiekt - pozwala na bieżąco obserwować dany pojazd. Jeśli przy danym pojeździe zostanie zaznaczona ta opcja, to mapa będzie się przesuwała zgodnie z aktualnymi danymi.

Dodatkowe informacje o pojeździe
W zależności od konfiguracji pojazdu oraz zastosowanych sond, system pokazuje dodatkowe informacje o stanie pojazdu:

kontrola paliwa - ilość paliwa, jaka znajduje się w zbiornikach pojazdu; stan licznika - aktualny przebieg samochodu; tachograf - jazda lub postój samochodu wg tachografu; kierowca 1 (kierowca 2) - bieżący status kierowcy: jazda, odpoczynek, praca; tempomat - informacja o stanie tempomatu wraz z ustawioną prędkością jazdy; obroty - informacja o bieżących obrotach silnika samochodu; temperatura silnika - informacja o temperaturze silnika; chwilowe spalanie - informacja z komputera pokładowego (magistrali CAN) o aktualnym chwilowym zużyciu paliwa.

Wyświetlane mogą być także informacje na temat dodatkowych czujników (otwarcie drzwi, praca agregatu itd.) w zależności od konfiguracji pojazdu.

flota-online : :
wrz 15 2015 Czym jest „monitoring GPS pojazdów”?
Komentarze: 0

Monitoring GPS pojazdów jest reklamowany jako doskonały sposób na utrudnienie kradzieży, a konkretnie na ułatwienie znalezienia ukradzionego samochodu. To oczywiście prawda, ale urządzenia monitorujące mogą spełnić też co najmniej kilka innych funkcji, wydajnie przyczyniając się do zmniejszenia obciążenia finansowego w firmie.

 

System antykradzieżowy

Monitoring pojazdów pomaga nie tylko odnaleźć skradziony pojazd, ale także – jeśli odpowiednia informacja znajdzie się w widocznym miejscu, może być środkiem prewencyjnym. Obecnie we flotach firmowych coraz częściej pracują nowe, prestiżowe auta, co oznacza, że ryzyko ich kradzieży jest spore. Założony lokalizator GPS do samochodu pozwala nie tylko realnie usprawnić odzyskiwanie pojazdu, nie tylko działa prewencyjnie, ale jako dodatkowy system zabezpieczający wpływa w znaczący sposób na koszty ubezpieczenia AC pojazdów flotowych.

 

Dane o użytkowaniu

Monitoring GPS pozwala także na realny monitoring kierowców w czasie pracy. Nowoczesne urządzenia podłączone do instalacji elektronicznej samochodu przekazują dane dotyczące zużycia silnika, poboru paliwa, stanu podzespołów, a także wielu innych informacji na temat stanu pracy pojazdu. To pozwala na lepsze dyscyplinowanie kierowców, a także umożliwia nadzór nad realnym czasem pracy, co z kolei może stanowić ochronę przed mandatami za naginanie przepisów dotyczących zasad pracy kierowców.

Ogólnie rzecz biorąc, nie wszystkie dane przekazywane przez lokalizator są zawsze niezbędne. Pewne informacje są przekazywane niejako „na zapas”, aby ułatwić w przyszłości na przykład diagnozowanie usterek albo umożliwić pracodawcy ocenę wyników pracy kierowców na podstawie pełniejszych danych. W ogólnym rozrachunku jednak implementacja funkcji, które pozwalają na monitoring wielu aspektów działania auta, a nie tylko śledzenie lokalizacji, wpływa korzystnie na finanse firmy. Wpływ ten jest tym wyraźniejszy, im większa jest flota wyposażona w lokalizatory.

 

Również w leasingu i wypożyczalni

Możliwość skorzystania z opcji leasingu lub wypożyczenia całej floty sprawia, że lokalizatory GPS są coraz częściej instalowane. Wypożyczalnia, która zajmuje się obsługą pojazdów flotowych dzięki tym urządzeniom zyskuje cenne narzędzie pozwalające na kontrolowanie, czy wypożyczone samochody są eksploatowane zgodnie z zawartą z firmą umową. To pozwala uniknąć kosztów niepotrzebnych napraw albo ograniczyć zużycie pojazdów związane z wykorzystaniem ich do celów innych, niż przewidywała to umowa wynajmu. Dodatkowo część informacji może być przekazywana firmie, co również na tym poziomie pozwoli na sprawowanie dokładniejszej kontroli nad wydatkami.

 

Zaufanie czy kontrola?

Może się wydawać, że lokalizatory GPS do samochodów flotowych pozwalają na zbyt wiele. Prawda jednak jest taka, że właściciel auta ma nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek czuwania nad bezpieczeństwem ruchu wszędzie tam, gdzie znajduje się pojazd floty nie wynika to wcale z uprzejmości, ale z prostej ekonomii: dodatkowe narzędzia kontroli to szansa na uniknięcie niepotrzebnego zużywania paliwa, identyfikację negatywnych zachowań kierowców, monitoring ich pracy. Instalacja monitoringu GPS w samochodach flotowych może być więc oceniana z różnych pozycji: kierowcy, który będzie czuł się zmotywowany ciągłym ocenianiem nie tylko wyników, ale i sposobów pracy, właściciela auta, który będzie miał zawsze pełny ogląd sytuacji, kontrolę paliwa, czy innych firm lub osób, dla których informacje o stanie pojazdu przekazane przez lokalizator będą cenną wskazówką.

wrz 01 2015 Dla kogo przeznaczony jest monitoring pojazdów?...
Komentarze: 0

Dla kogo przeznaczony jest monitoring pojazdów?

Monitoring pojazdów można zamontować w zasadzie do dowolnego samochodu, natomiast oczywiście należy przy tym uwzględnić koszt wyposażenia samochodów w lokalizatory oraz cenę obsługi systemu. Rozwiązanie to jest stosowane na szeroką skalę tam, gdzie z różnych przyczyn trzeba mieć na oku użycie wszystkich samochodów.

Samochody budowlane

Doskonałym przykładem zastosowania lokalizatorów GPS w pojazdach są gruszki. Operacja przewiezienia betonu przez miasto w godzinach szczytu jest trudniejsza niż bezpieczne przepłynięcie tankowcem przez morskie pole minowe. Każdy korek albo najmniejsza awaria mogą spowodować katastrofę. Monitoring GPS pozwala z olbrzymią precyzją przewidywać czas trwania operacji, na bieżąco planować optymalne trasy przejazdów, a tym samym – choć zwiększając chwilowo koszty działania floty pojazdów – minimalizować ryzyko spektakularnej porażki. Warto przy tym zaznaczyć, że często pojazdy budowlane muszą pokonać odległości dużo większe niż tylko z jednego końca miasta na drugi, a ponieważ w budowlance liczy się każda minuta, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytanie o położenie każdego samochodu może być sporą przewagą konkurencyjną.

Inna sprawa, że pojazdy budowlane to żłopiące ropę potwory – kontrola zużycia paliwa jest w ich przypadku niezbędna, jeśli firma ma zachować płynność finansową i zacisnąć pasa przez ograniczenie niepotrzebnych wydatków.

Pojazdy ciężarowe

Pokonujące setki albo i tysiące kilometrów pojazdy ciężarowe z lokalizatorami GPS będą dużo bardziej ekonomiczne. Również w tym przypadku da o sobie znać możliwość kontroli zużycia i ubytków paliwa, a także wykorzystane zostaną wszystkie możliwe dane, dzięki którym daje się zaplanować optymalne trasy przejazdu na przyszłość. Możliwość weryfikacji pozycji, czasu używania pojazdu, prędkości i innych danych o samochodzie może stanowić cenne uzupełnienie danych z tachografu. Monitoring czasu pracy kierowców to zagadnienie pierwszej wagi tak ze względu na koszty, jak i zagrożenia, które wiążą się z naruszeniem przepisów w tej dziedzinie. Monitoring GPS floty aut ciężarowych jest dziś nie tyle opcją, ile raczej koniecznością, szczególnie tam, gdzie flota jest większa.

Osobowe samochody służbowe

Od niedawna na potrzeby rozliczeń z US trzeba zadeklarować, czy pojazd jest tylko firmowy, czy firmowo-prywatny. Aby prawidłowo ewidencjonować użycie pojazdu, trzeba umieć wyraźnie rozgraniczyć użytek prywatny od służbowego, a poza tym również analizować długości tras. Monitoring GPS jest w tym przypadku niezawodny, ponieważ nie trzeba pamiętać o zerkaniu na licznik, a w razie takiej konieczności, dysponuje się twardym dowodem w postaci zapisu śladu GPS. To zdecydowanie poważniejsze podejście, niż montaż nawigacji albo innych fragmentarycznie działających systemów. Poza tym oczywiście w tym przypadku również można skorzystać z pozostałych możliwości systemu: prześledzić zużycie paliwa do celów prywatnych, kontrolować stan pojazdu czy konkretnych podzespołów.

Podsumowanie

Z technicznego punktu widzenia monitoring GPS można założyć w każdym pojeździe, ale ta inwestycja zwróci się tylko w konkretnych przypadkach. W niektórych (tak jak przy pojazdach używanych do celów prywatnych i związanych z działalnością jednocześnie), w grę wchodzą nie tylko pieniądze, tylko same dane, jakie uda się pozyskać i wówczas cena nie będzie tak ważna. W każdym razie należy zawsze przeanalizować możliwe do osiągnięcia korzyści i koszty, które trzeba będzie w związku z monitoringiem ponieść. Przy dużych flotach operacja monitorowania opłaca się prawie zawsze, natomiast przy mniejszych sprawa jest trudniejsza do rozstrzygnięcia.